2 weeks to go! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu 2 weeks to go! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu

2 weeks to go!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

15 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Iedereen!

Hier weer even een blogje,

Vorige week zijn we naar Overbridge geweest met een Nederlandse collega, dit is een strandje wat ze gemaakt hebben aan de Surinaamse rivier. In de Surinaamse rivier kan je oorspronkelijk niet echt zwemmen, er zwemmen veel vissen/ piranya's etc in. Maar in Overbridge hebben ze een hek verderop in het water gezet zodat de vissen daar niet doorheen kunnen, maar je er toch lekker kunt zwemmen. De stroming is ook best sterk in het water! Ook is Overbridge een resort, alleen een iets ander resort dan dat ik gewend ben als ik op vakantie ben..
Er stonden losse hutjes, we hadden er 1 gehuurd voor een nachtje. Afgelopen woensdag na mijn dagdienst zijn we vertrokken met de auto naar Overbridgde, na ongeveer 1 uurtje rijden waren we er aangekomen. Het was letterlijk een hutje.. we zaten aan het water en we kregen een hutje waar we onze hangmatten in konden hangen. Onze collega was er gelukkig al wat meer ervaren in, dus die kon ons prima uitleggen hoe we alles moesten bevestigen. Het was best wel een beetje eng om in die hangmat te moeten slapen die je zelf aan een houten balk heb vast gemaakt. We hadden een speciale klamboe voor over een hangmat, want zonder klamboe is het niet prettig slapen. In de avond verschijnen er allemaal beestjes. We hadden ook geen licht in het hutje dus we moesten het hebben van de lantaarn die naast ons hutje stond. In ons rietendak van het hutje leefden dus allemaal vleermuizen, die avonds lekker tot leven kwamen. Goh wat vliegen die beesten snel, en ze waren ook best wel eng haha. Ook liepen er overal jopi's (salamandertjes) Ze kropen zo in je drinken als je even niet opletten. Op het strand en om ons hutje liepen overal padden, en dan ook echt grote padden! Ja je maakt nog eens wat mee zo haha. We hadden een hoop huisdieren. Na een avondje zitten op een houten balk gingen we proberen te gaan slapen. We gingen allemaal 'lekker' liggen, voor zover dat kon de eerste keer.. Het is best wennen om in een hangmat te slapen, het slaapt wel oké maar je moet goed je draai zien te vinden. In het begin durf je geen kant op. Echt een lange nacht hebben we dan ook niet gehad.
In de nacht werden we wakker van een heel hard geluid. Het waren brulapen, die leefden in het bos wat naast ons lag. Wat kunnen die beesten een geluid maken zeg!! ongelooflijk, maar echt te gek om zo te horen. We lagen best wel dicht tegen elkaar aan met de hangmatten, dus als iemand de hangmat in of uit ging, werd er gegarandeerd iemand wakker gestoten. We moesten ook wel eens naar de wc, daar liep je dan in de nacht over dat terrein naar de wc's met een wc rol in je hand.
We werden al wel vroeg wakker door het licht, het is hier vroeg licht en daarom konden we niet goed slapen. We hebben wel een hele mooie zonsopgang kunnen zien!! Later waren we nog even lekker blijven liggen en daarna zijn we lekker gaan ontbijten. Onze collega had ontzettend veel eten mee genomen dus verhongeren zouden we zeker niet. We hebben lekker gegeten, en daarna was het insmeren en lekker zonnen en zwemmen! In de middag uren gingen we alles opruimen en inpakken, en weer richting de auto.

Deze auto rit duurden alleen 3x zo lang aangezien de avond vierdaagse bezig was. En dit zijn geen kleine groepen, pfoe. ENORM veel mensen doen eraan mee. Hele groepen verkleedt en muziek maken tijdens het lopen. Wel erg mooi om te zien. Maar het lijkt me erg zwaar. Ze liepen dwars door de stad wat betekende dat we behoorlijk moesten omrijden. We reden door allemaal ghetto straatjes, van die straatjes waar je avonds niet over straat kan gaan. Gelukkig zaten we veilig in de auto haha. Eenmaal thuis aangekomen hebben we gauw de spullen uitgepakt en zijn we lekker optijd gaan slapen. Plotseling hadden we een heel erg lekker bed!!

Deze week hadden we vakantie, en hebben we lekker geshopt. Op wat cadeau'tjes van andere na, heb ik ook wat leuke dingen voor mezelf gekocht haha. Het shoppen is hier niet heel leuk, maar toch heb ik leuke dingen gescoord.
Morgen gaan we een kerk bezoeken, de kerken hier zijn erg mooi, en we zijn heel erg benieuwd hoe ze eruit zien van binnen. Hopelijk mogen we er foto's van maken. Ook gaan we nog naar de carolinakreek. Dit is een kreekje waar je lekker kunt zwemmen en relaxen.
Gisteravond heeft de familie ons geleerd hoe we roti moeten maken, en hmm wat was het lekker! Ik zal het thuis vast nooit zo krijgen, maar hoop het toch een keer te maken.
Deze week moet ik nog 5 dienstjes werken, en dan zit het er alweer op bij het RCR Medical Centre. Maandag is onze laatste dag, we hebben dan ook gelijk onze eindbeoordeling. Daarna hebben we de laatste daagjes vrij om nog leuke dingen te doen. En uiteraard om nog even van de Surinaamse zon te genieten! Even het thuisfront jaloers maken met mijn nu nog bruine kleurtje! In Nederland zal het er weer snel af zijn ben ik bang.

Vanaf morgen nog 12 daagjes te gaan. Wat gaat te tijd snel! maar ik ben ook ontzettend blij om weer lekker naar huis te kunnen gaan.

Jullie horen nog een keer van mij!!

Liefsss,
Daniëlle

• 15 April 2015 - 07:27

Mariska Simons:

Hoi Daniëlle,
    De laatste loodjes....
    Het is snel gegaan. Nog maar een kleine 2 weken en dan kan je weer lekker naar huis.
    Super gaaf dat je naar Overbridge bent geweest en in een hangmat hebt geslapen. Een hele belevenis zo te horen, met alle dieren op je heen.
    Geniet nog maar lekker even van het zonnetje daar. Vandaag wordt het in Nederland ook zo'n 23 graden. Heerlijk hoor.
    Heel veel succes de laatste daagjes. Veel plezier en tot gauw!
    Liefs Mariska
    xxx

• 15 April 2015 - 20:05

Patrick Nijmeijer:

Ha schat,

Als ik het zo lees was het weer een heel avontuur, je kan het maar weer mee gemaakt hebben.
    Ze hebben daar heel veel huisdieren. Haha. Leuk zo'n klok met het geluid van een brulaap. Het was hier vandaag heerlijk weer ,lekker in de tuin gezeten, maar dat en je de laatste tijd wel gewend want daar leeft men vooral buiten.
    Geniet nog van de tijd , want het is iets om later om op terug te kijken. Trouwens ik ben benieuwd naar jouw gemaakte roti.Hmmmmmmm

TOT gauw weer . xxx

• 20 April 2015 - 20:36

Petra Tieman:

Leuk om jullie belevenissen te lezen. We had dat gedacht, dat je het Surinaamse eten zou waarderen en in een hangmat zou slapen. Ik ben trots op je! Geniet van jullie laatste week!