Brownsberg Tour! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu Brownsberg Tour! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu

Brownsberg Tour!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi Iedereen!

Hier weer even een verslagje !
Afgelopen zondag zijn we naar Brownsberg geweest. Dat is een berg van ong 500 meter hoog. Het was ongeveer 2 uur rijden, we gingen een stuk met de auto de berg op. En de rest kon je uiteraard niet omhoog met de auto.
De tour naar Brownsberg is een populaire tour hier in Suriname. Eigenlijk is iedereen hier al eens geweest en bijna alle toeristen en stagiaires gaan hier ook heen. We stapten in een 4-wheel drive wagen waar we de berg mee omhoog konden rijden. En inderdaad want een gewone auto had het hier niet gered.. In de autorit richting Brownsberg stopten we onderweg even om ergens te ontbijten. We kregen een lekker broodje ei. Ook kregen we nog chips voor onderweg. Eenmaal aangekomen bij de Berg was het een enorm hobbelige weg, het was voor ons al een heel avontuur om in de auto dit te beleven. Niet wetende wat ons nog te wachten stond haha. Eenmaal op een bepaalde hoogte aangekomen stopten we op een soort parkeerplaats. Waar wat huisjes stonden, aangezien je hier ook een twee daagse trip kan doen. Dan kan je daar overnachten. Wij maakten alvast foto's van het uitzicht toen we Nederlandse mensen tegen kwamen die daar die nacht waren blijven slapen. Was wel even gezellig. Nadat ze een groepsfoto van ons hadden gemaakt gingen we beginnen aan de tocht. Er liep een man als gids met ons mee met een groot kapmes. We vroegen ons toch even snel af of we wel veilig waren.. haha. En daar gingen we, richting 2 watervallen. De Leo waterval en de Irene waterval. We vertrokken als eerste richting de Leo waterval. Wat een tocht was het, we moesten wat afdalen omdat de watervallen beneden zijn. Dus we liepen richting beneden. Soms wist je gewoon niet waar je je voeten neer kon zetten zo onbegaan was het om daar te lopen. Allemaal modder, waardoor we zo'n 60x in totaal zijn uitgegleden haha. Onze gids was nogal snel dus daar liepen we dan wij nog afdalend en de gids al beneden. We hadden een stok gekregen die hij had gekapt met zijn kapmes. We vroegen ons af waarom we deze nodig hadden. Dit werd snel duidelijk. De route was zo moeilijk te lopen dat je die stok echt nodig had om een beetje steun te kunnen hebben. We moesten over en onder boomstronken door die waren omgevallen, en over allemaal gladde stukken. Sommige stukken hadden ze zelfs touwen gespannen aan de bomen zodat je greep had, anders viel je zo naar beneden. En dat wilde we toch graag verkomen.. We deden erg voorzichtig maar ons gids vond dat volgens mij beetje onzin, die liep als een speer naar beneden en keek ons beneden aan, waar we bleven.. Sorry meneer maar wij vallen liever niet naar beneden, vooral niet van een berg haha! Eenmaal bij de waterval aangekomen en foto's te hebben gemaakt gingen we weer verder. Het was wel erg mooi om te zien. Toen weer een zwarte tocht richting de Irene waterval. Ze hadden geprobeerd om op sommige stukken trappen te maken want je kon anders niet beneden komen. Alleen was 1 tree zo'n 1.5 meter hoog. Dus dat voelde niet erg prettig aan aan je knieën. Na zo'n 3 kwartier lopen waren we aangekomen bij de Irene waterval. Deze was wel een stuk groter. Hier hebben we lekker in onze bikini bij gezeten, even afkoeling! Ondertussen ging onze gids maar dingen kappen met zijn kapmes.. Toen we wilde vertrekken ging het net regenen. Iets wat we hadden gehoopt dat niet zou gebeuren, het is namelijk super glad op die berg en als het dan gaat regenen wordt het helemaal modderig. Dat werd het dan ook.. Gelukkig viel het de meeste stukken wel mee aangezien de bomen het wel tegen hielden. We gingen toen de terugweg tegemoet. Dit was ongelooflijk zwaar aangezien we weer naar boven moesten. Alle trappen weer op en bergopwaarts lopen. Het was buiten benauwd en je raakte helemaal buiten adem. Je spieren gingen pijn doen en we hadden ook nog een zware rugzak achterop. En onze gids maar lachen dat we af en toe een pauze wilde hebben haha. Onderweg hebben we ook nog een aap gezien in de bomen, heel apart is dat! en erg mooi. Uiteraard heb ik er ook weer wat muggenbulten bij. Deze zijn bijna niet meer te missen op mijn benen. Hun favoriete plek volgens mij om te prikken haha. Na de bizar zware klim tocht omhoog waren we eindelijk bij de auto aangekomen. Wat waren we vies geworden en bezweet.. Boven stond onze chauffeur ons op te wachten, die had even een lekker dutje gedaan toen wij weg waren dus die kwam ons vrolijk ophalen. We kregen een bak bami, we vergingen namelijk van de honger, en stapten toen weer in de auto richting Paramaribo. We probeerde wat te slapen maar dit lukte niet door de mooie wegen hier in Suriname haha. Overal gaten en hobbels in de weg. Eenmaal thuis aangekomen waren we super moe, we zijn lekker optijd naar bed gegaan! Wel was dit een te gekke ervaring!

Eigenlijk moesten we vandaag werken, maar we hebben waarschijnlijk iets opgelopen op onze stage afdeling.. Ontzettend last van mijn keel en hoofdpijn. Ook ben ik enorm futloos. Erg vervelend aangezien we nu ook nog in een Temperatuur zitten van 30 graden dus dan is het overal warm.. We zijn ziek thuis gebleven om op te knappen. Voordat we de hele afdeling aansteken. En aangezien het nu super druk is op de afdeling, is het heel hectische. Dus we kunnen beter even lekker uitzieken! En vooral aangezien Zaterdag mijn Moeder, zus, tante, en mijn twee nichten komen!! Heb er zo enorm veel zin in. Zo fijn om weer familie te zien. :D Vooral aangezien ik wel wat heimwee heb.. Dus meiden kom maar snel hihi.

Thanks voor het lezen en ik houd jullie weer op de hoogte :)

Liefss, Daniëlle

• 17 Maart 2015 - 22:09

Mariska Simons:

Hoi Daniëlle,
    Wat een ontzettend gave ervaring moet dat geweest zijn zeg, als ik dat zo lees. Wel zwaar, maar super om mee te maken.
    Vervelend dat jullie nu wat ziekjes zijn, dan kan je maar beter uitzieken. Beterschap voor jullie alle 3.
    Alvast heel veel plezier met je moeder, zus, tante en nichtjes. Geniet er maar lekker van. Ook van die warme douche straks in het hotel. Haha.
    Wij zullen goed op de hondjes passen en ze verwennen en knuffelen. Dat komt helemaal goed.
    Groetjes Mariska xxx

• 18 Maart 2015 - 10:42

Patrick Nijmeijer:

Ha schat,

Wat een ervaring weer als ik jouw verhaal zo lees, deze ervaringen met je vriedinnen zal je niet gauw vergeten, ondanks al je muggenbulten. Haha. Echt in de jungle zijn is heel apart en natuurlijk super gaaf.

Super Trots op je XXXXX

Heel veel plezier met je moeder en je Zus , Dat wordt een dik knuffelmoment.
    Nu maar snel opknappen voor ze er zijn, nog een paar nachtjes.

Wens de meiden ook beterschap van me.

Kai en dribbel gaan shypen als ze bij mij zijn.