Week 3! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu Week 3! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu

Week 3!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

25 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hee Lieve familie en vrienden,

Ik heb er weer 4 diensten op zitten, het weekend 2 dagdiensten en gisteren en vandaag een avond dienst gehad. Momenteel is het erg rustig op de afdeling, het patiënten aantal is erg laag waardoor we weinig te doen hebben. Zondag had ik een dagdienst en de meiden gingen lekker zwemmen bij het RCR. De bedoeling was dat ik na mijn dienst zou komen zwemmen en Lotte had een avond dienst dus die zou dan gaan werken. Nou zaten er overdag met die meiden een paar Nederlandse collega's aan het zwembad. Die vertelde dat we die avond mee mochten gaan op een schildpadden-tour als we dat leuk zouden vinden. Natuurlijk vonden we dat een leuk idee en Lotte kreeg vrij avonds om mee te gaan.

Die avond moesten we om 6 uur bij de kade zijn om met de boot naar een strandje op de Atlantische oceaan te gaan varen. We gingen dan via de Surinaamse rivier naar de Atlantische oceaan varen. Het wordt hier alleen best vroeg donker ( om 7 uur ) dus dat uurtje zaten we op de boot en onderweg kwamen we nog dolfijnen tegen. Super kick! Eenmaal aangekomen op het strandje was het al bijna donker. Het was eigenlijk best eng want 10 minuutjes daarna, was het pikkedonker!! Liepen we dan, een stel Nederlanders in het donker op een verlaten strandje op zoek naar schildpadden.. We liepen langs het water een heel stuk verder. Eenmaal een half uur verder kwamen we de eerste schildpad tegen. Ik wist niet dat ze zo groot waren, ik begreep van de tour begeleiders dat de grootste schildpadden in Suriname zo'n 2 tot 3 meter kunnen zijn. Bizar!! Wij hebben ze niet zo groot gezien hoor. De eerste was al onderweg naar de zee die kwamen we onderweg tegen, ze schrok van ons en ging gauw het water in. Even later kwamen we nog een schildpad tegen die in het proces was om eieren te gaan leggen. Ze graaft dan een gat om haar eieren in te leggen en daarna weer dicht te maken. Als ze aan het baren is dan zijn de schildpadden blijkbaar in trans. Waardoor wij per 2 tal met een begeleider kruipend door het zand moesten en naast de schildpad konden liggen om te bekijken hoe ze eieren aan het leggen was. Heel bijzonder maar volgens mij zag het er wel heel grappig uit hahaha. Na weer een heel stuk gelopen te hebben en nog wat schildpadden gezien te hebben, gingen we terug naar de boot. Het was eb wat betekende dat we al gelijk vast zaten toen we allemaal ingestapt waren haha. We moesten allemaal weer uit de boot, ze gingen de boot los duwen en daarna mochten er weer in. In een half uur op speed stand te hebben gevaren waren we weer terug op de begin plek. We zaten in een oud houten bootje waardoor we af en toe met geknepen handen zaten haha. Maar al met al een hele bijzondere ervaring om eens te zien! Het hele proces van eieren leggen en daarna weer de zee in gaan. Wat wel even eng was, was dat er stropers in bootjes gewoon op een verlaten stuk strand midden op de Atlantische Oceaan aan het varen waren om te kijken of ze de eieren konden stelen zodat ze die kunnen verkopen. Toen ze ons zagen gingen ze snel weg. Best eng eigenlijk..

Vandaag was een rustige dienst waardoor we eerder weg mochten, om 8 uur mochten we lekker naar huis. Heerlijk! Morgen zijn we met zn 3e vrij waardoor we waarschijnlijk lekker kunnen gaan zwemmen.

Vanmiddag hadden we een gesprek met de hoofdzuster en het meisje dat de roosters maakt. Aangegeven dat ik 21 maart tot de 28e vrij wil omdat mijn familie dan langs komt, dat begrepen ze allemaal en ik kan die week lekker bij mijn familie zijn :D Ik heb er onwijs veel zin in om ze weer te zien! nog 25 daagjes en dan komen ze.

Zaterdag zitten we hier alweer 4 weekjes, wat vliegt de tijd eigenlijk... Zolang naar uitgekeken en eigenlijk wel tegen die 3 maanden aangekeken. Nu zit de eerste maand er al weer bijna op. Tot nu toe nog erg naar ons zin, af en toe wel wat heimwee maar dat komt omdat de cultuur enorm anders is. Normaal en rustig over straat lopen is bijna onmogelijk. Als je aan het fietsen bent komen ze naast je rijden en allemaal zoen geluidjes maken ze of ze gaan roepen. Heel irritant en zijn wij totaal niet gewend dat je dit de hele dag door moeten horen. Maar goed gewoon negeren haha. Ook is het hier veel primitiever waardoor we merken dat we toch best wel verwend zijn. Ik mis het luxe van Nederland maar aan de andere kant vindt ik het ook wel erg leuk om mee te maken en om eens op een hele andere manier te leven. Je wordt veel dankbaarder door alles wat je thuis hebt. Maar we hebben nog 2 maandjes te gaan! Ik heb nu 2 daagjes vrij dus ik ga lekker genieten van het weer wat niet altijd lukt als ik moet werken.

Bedankt voor het lezen iedereen en ik laat snel weer van me horen :)

Liefsss,
Daniëlle.

  • 25 Februari 2015 - 09:44

    Dominique Nijmeijer:

    Hi Daan.

    Weer een super leuk verhaal.
    En over je heimwee, helemaal begrijpelijk maar jij kan wel zeggen dat je het gedaan hebt en een top ervaring. Over het weer jij heb daar het zonnetje hihihi.

    Ontzettend leuk dat je vrij hebt als wij er zijn!!!!!!

    Dolfijnen we komen eraan :):)

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 4877

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 28 April 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: