Update vanuit het zonnige Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu Update vanuit het zonnige Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daniëlle Nijmeijer - WaarBenJij.nu

Update vanuit het zonnige Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

19 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemiddag lieve familie/vrienden!

Vandaag zit ik alweer 19 dagen in Suriname. Wat gaat de tijd snel!
Het bevalt goed, vooral het goeie weer haha. Maar het is niet altijd zo leuk als het lijkt. We werken erg veel en hebben soms weinig tijd om leuke dingen te doen. Ik heb al even geen blog meer geschreven omdat we dan alleen maar werken en weinig meemaken. Ik heb er net 5 dagdiensten opzitten. Mijn wekker gaat dan om 5 uur ochtends en om 6 uur zit ik op de fiets richting stage. Dan een dagje werken tot 3 (wat vaak uitloopt tot half 4/4uur) dan gauw naar huis en eten beetje zitten en weer optijd naar bed om de volgende dag weer te gaan werken.
Ik heb nu eindelijk 3 dagen vrij en kan ik weer even van Suriname genieten.

Afgelopen dagen waren wat minder leuk op stage. De mentaliteit is heel anders als in Nederland. Wat eigenlijk betekende dat wij de hele dag al het werk konden doen en hun lekker in de zusterpost zaten te telefoneren. We voelden ons erg gebruikt en zo waren er nog wat puntjes waar we ons niet goed bij voelden. Tot gisteren, toen werd het ons drieeën even veel. Als we eindelijk een dag vrij waren zaten we nog de hele dag te malen in ons hoofd met de siruatie op stage. We wilden hier snel iets aan doen voordat het dalijk onze hele ervaring (wat een te gekke ervaring zou moeten zijn) in het water zou vallen.
We hebben direct (op onze vrije dag) naar stage gebeld en gezegd dat we die dag nog een gesprek aan wilden gaan met de direceteur om hierover te praten. We zitten hier nog maar bijna 3 weken en we moeten er nog ong 10. We konden half 3 terecht. We kwamen aan en er werd al op ons gewacht.
De conclusie van het gesprek was dat ze het erg vonden dat het er zo aan toe ging en ze waren ervan geschrokken dat het ons zo hoog zat. Het was een fijn gesprek en we voelden ons voor het eerst gehoord. De directeur vertelde ons dat ze ons steunen en achter ons staan. We moeten hier boven staan vertelde hij. We mochten van de directeur zelfs gratis zwemmen bij het RCR wanneer we maar willen als tegemoet koming, en hij gaat ons meenemen op tripjes samen met zijn dochter! Super leuk en lief.

6 maart is hier in Suriname een Hindoestaanse feestdag. Iedereen loopt dan in witte kleding op straat en iedereen wordt besmeurd met gekleurde poeder. De directeur heeft ons uitgenodigd om met hem mee te gaan naar verschillende hindoestaanse feesten en mee te feesten en natuurlijk vol onder de poeder terug te komen. We zijn erg benieuwd haha. Lijkt me echt super gaaf eens mee te maken.

Het weer is ook heeerlijk. Ik hoor van familie allemaal verhalen over de kou en sneeuw in Nederland en ik zit hier dan lekker in het zonnetje hihi. Aan die 30 graden elke dag is prima te wennen haha. Al betekend dat niet dat we geen regen of iets hebben. Eergisteren hebben we KEI harde regen gehad. Zo erg dat we gewoon lekkage kregen. In Nederland zou dit code rood zijn geweest haha. Lotte en ik liepen net buiten toen het begon te regenen, nou wij hoefden niet meer te douchen pff. Wat we wel erg missen, is het luxe van Nederland. Thuis heb je je warme douche en je mooie huis. Hier is het een stuk armzaliger. Maar zo komen we er wel echt achter hoe ontzettend fijn wij het hebben in Nederland! Je gaat alles zeker waarderen wat je thuis hebt en dat je zo'n mooi huis hebt met een lekkere zachte bank.
Hier zijn ze dankbaar met alles wat ze kunnen krijgen want ze hebben niet veel.

Waar ik zelf moeite mee heb hier in Suriname is dat ze niet goed met de honden om gaan. Ze hebben hier ook geen hond om lekker mee te kroelen maar deze honden dienen als waakhonden. Ook lopen er veel zwerfhonden. Wat betekend dat er regelmatig één wordt aangereden omdat ze hier zo ontzettend hard rijden overal. Op onze fietsroute naar stage liggen nu al 3 dode honden te rotten, wij worden er helemaal eng van maar hier rijden ze er gewoon zonder moeite voorbij. We hebben hier al een dierenassiel gemaild om te vragen of ze kunnen worden opgehaald. Het is zo zielig. Gelukkig hebben de (meeste) hondjes in Nederland het wel goed.

Gisteravond zijn we lekker met z'n 3e uiteten geweest. Surinamers weten wel hoe ze lekker eten moeten maken!! Onderweg naar huis hoorde we al allemaal vuurwerk. Het is namelijk hier op 19 februari het Chineese nieuwjaar. Toen wij lekker naar bed wilde gaan werd dat ruw verstoord door vuurwerk en matten. Hier klinkt dat nog een paar keer harder als in Nederland haha. Wat betekende dat wij om 12 uur in de nacht buiten stonden te fotograferen haha. Vanmorgen werden we ook weer lekker vroeg gewekt door het vuurwerk en ook omdat de buren weer lekker om half 8 ochtends gingen verbouwen. Tussen ons en de buren zit ong 4 meter, dus dat was erg veel lawaai. Het lijkt dan net alsof ze in je kamer staat pfoe. Ook zijn ze hier in Suriname niet vies van muziek een beetje heeeel erg hard aan te zetten. Ook altijd precies wanneer je wilt slapen gaat de muziek aan. En dan niet voor een kwartiertje....

Ik zit weer lekker buiten en we gaan strakjes naar de stad om lekker in de zon te zitten op een terassje en lekker te gaan lunchen. Lekker rustig dagje dus. Morgen waarschijnlijk lekker zwemmen.

Tot snel weer !!

Liefsss,
Daniëlle

• 19 Februari 2015 - 19:01

Mariska Simons:

Hoi Daniëlle,

Het is inderdaad een tijdje geleden dat je iets hebt geschreven op je blog, maar je maakt het gelijk goed met zo'n lang verhaal. Haha.

• 19 Februari 2015 - 19:29

Mariska Simons:

Nou zeg......Mijn verhaal was veel langer, maar is op een of andere manier niet goed overgekomen.

Wat vervelend dat jullie het even niet naar jullie zin hadden, maar erg goed dat jullie een gesprek zijn aangegaan! Nu weten ze waar ze aan toe zijn.
    Ach wat zielig van de hondjes die worden aangereden en achtergelaten. Zoiets kan je je in Nederland niet voorstellen hè?

Geniet maar lekker van de 3 vrije dagen, dat hebben jullie wel verdiend.
    Heel veel plezier met elkaar. Fijne tijd en geniet van het mooie weer en lekkere eten.

Groetjes en veel liefs
    Mariska